Menu Close

Cyfrowe zabawy obrazem

Nowa cyfrowa manipulacja obrazem video “na żywo” znaczy, że nie można już ufać żadnemu przekazowi.

Co się stanie jeśli będzie można przy zastosowaniu tanich kamer i domowego montażu zmienić na filmie ruchy twarzy i jamy ustnej
tworząc takie, które nigdy nie istniały w źródłowym wideo?

Przyjrzyj się programowi komputerowemu „Face2Face”.
Korzystając z wyjścia RGB źródłowego wideo i odwzorowując piksele na drugim filmie, manipulowanie czyjąś twarzą, w tym odrębną jej mimiką i ruchami jamy ustnej, stało się niezwykle łatwe. Zespół naukowców opublikował niedawno film pokazujący jak to wygląda w czasie rzeczywistym. Chociaż metoda jest wciąż niedoskonała, to jednak ma już poważne konsekwencje dla przyszłej treści online.
Według publikacji zespołu: “Naszym celem jest, by animować mimikę docelowego wideo przez aktora źródłowego i ponownie renderować zmanipulowane wyjście wideo w czasie rzeczywistym w  fotorealistycznej jakości”.
Wykorzystując filmy z YouTube znanych osobistości politycznych, zespół nakładał w czasie rzeczywistym obraz twarzy z jednej z kamer bezpośrednio do głównego źródła sygnału wideo, z minimalnymi lub nawet całkowicie pozbawionymi wizualnych zniekształceń efektami końcowymi. Nawet wnętrze jamy ustnej było płynnie odtworzone pozwalając na dokładną synchronizację ruchu warg w czasie rzeczywistym.
Niektóre z proponowanych zastosowań tej technologii obejmują telekonferencje, wizualne kopiowanie ruchów twarzy podczas tłumaczeń i bardziej niezawodną integrację w światach gier, CGI, AR i VR.
Przechwytywanie obrazu twarzy i ponowne mapowanie nie jest niczym nowym. Ale do tej pory, było to kosztowne i skomplikowane przedsięwzięcie angażujące wyrafinowany sprzęt, oprogramowanie i wysokiej klasy specjalistów. Gdy program zostanie skomercjalizowany i upowszechniony, każdy będzie mógł to zrobić w domu przy minimalnych zasobach mocy obliczeniowej komputera i umiejętności.
Program nie jest jeszcze doskonały. Ruchy twarzy pod kątem 30 stopni w stosunku do szyi nie są odwzorowywane. Również palce, broda i długie włosy stanowią same w sobie istotne wyzwania. Ponieważ oprogramowanie opiera się bardzo mocno na odwzorowaniu twarzy, wszelkie obiekty ją zniekształcające lub wypaczające strukturę jej konstrukcji, ograniczają również skuteczność efektu. Jak na razie, ruch głowy lub chwilowe przysłonięcie twarzy powoduje, fiasko efektu.
Wraz z jej popularyzacją i wejściem do powszechnych zastosowań konsumenckich, technologia ta będzie stawała się z dnia na dzień coraz bardziej wyrafinowana,  a przyszłość treści wideo może wejść również w bezprecedensową nową erę manipulacji. Niektóre z zastosowań naturalnie przełożą się na telekonferencje czy bardziej realistyczne odwzorowanie postaci CGI w filmach lub VR za pośrednictwem awatarów, które doskonale będą naśladować ekspresję danej osoby.
Ale nie wszystkie aplikacje będą nieszkodliwe. Wraz z postępem manipulacji głosowej, czy bazujących na sztucznej inteligencji interfejsach głosowych i postępach w robotyce, może się nagle okazać, że możliwym jest stworzenie filmu z udziałem światowych liderów, czy gwiazd z których każda robi w filmie to, co w rzeczywistości nigdy nie przyszłoby im do głowy. Autentyczna personalizacja nadchodzi kosztem możliwych nadużyć pozwalających na oszustwa.
Jak zaawansowane techniki wideo będą miały wpływ na manipulację wiarygodnością? Jak wykazali twórcy tego narzędzia, wykorzystując już obecnie manipulację twarzą politycznych osobistości na żywo, inscenizacje takie mają poważne konsekwencje dla zaufania przekazowi wideo online, zwłaszcza gdy chodzi o wrażliwe osobowości i idee.
Jeśli nie jesteś jeszcze sceptyczny wobec tego co można już zobaczyć w Internecie, to być może nim będziesz – i to wcześniej niż się spodziewasz.

 

Wg. Andrew O’Keefe
Singularity

Leave a Reply

Your email address will not be published.